AstridinAfrika.reismee.nl

Dapperen in de Dogon


Oioioi... wat alweer veel te vertellen, de dagen lopen echt over van ervaringen... heb vandaag en gister getracht us nix te doen, bij te komen van Dogontocht, maar daar gaat toch ook veel tijd inzitten hoor. Maar goed toch nog even verhaaltje krabbelen voor er zich weer nieuws aandoet...

Na Djenne, met Issiaga doorgereisd naar Mopti, een leuk stadje gelegen aan de rivier.. dus hebben we onze reis in style afgesloten met een boottochtje op de Niger, bij zonsondergang. Hoe romantisch ;p s'avonds aangekomen in Sevare, vanwaar ik de volgende ochtend zou vertrekken met mn gids.. bleek er nog een nederlandse vrouw te zijn die 5 dagen dogon wou doen, maar vanaf woensdag dusss hadden Issiaga en ik een bonusdagje :D Niet verkeerd!

Deze dag begon zoals meestal met een ontbijtje... hmm echter een Afrikaans ontbijtje met mouton' schaap dus. Ach ja en ik wil me aanpassen aan het leven hier dus 'ik zei pas de probleme je mange aussie le mouton....' hmm verwachte -hoe naief- soort filetje, maar er werd me levensechte kop voorgeschoteld in pannetje??? Das toch even anders.... heb vol verbazing gekeken hoe de mannen zich tegoed deden aan dit koppie en heb voor de vorm -heel dapper vond ik zelf- een stukje geproefd... al was de smaak niet gek, kon me niet echt vereenzelvigen met het idee. Toch maar stokbroodje ;-)

Verder relaxed rondgedwarreld in stadje en volgende ochtend in alle vroegte alsnog afscheid genomen van mn liefie. Issiaga is nu in Bamako, waar we mekaar over een week of vijf weer zien....

Ik vind fijn en kijk ook uit naar 'alleen' reizen, maar na 2mnd is het wel eeeeeven wennen hoor. Gelukkig genoeg afleiding en aanspraak ;p

De tocht door de Dogonvallei was echt geweldig en erg indrukwekkend!! Mijn mede-hollander bleek een vrouw van 65! en hoe grappig ook naamgenoot te zijn en uit ons prachtig Grunn te komen. Samen hebben we met Abdalla, de vallei bedongen! Eerste dagen beneden de falaise, lopend door mul zand (speurend naar hardere ondergrond waar mogelijk) langs een enorme rotswand! Alleen dat al was betoverend... de stilte, de natuur, het uitzicht, de hitte(!), maar het 'er zijn'... In de rotswand waren huisjes en graanhutjes te zien waar de tellem' in de 9-11e eeuw leefden! Heel raar voor te stellen dat dat uberhaupt mogelijk was.. zo hoog. Maar het schenen kleine mensjes te zijn (ik denk steeds aan Gollem van Lord of the Rings) en de omgeving zag er toen nog heel anders uit, met veel bos en gevaarlijke beesten dus tsja ze moesten toch wat. Heb klim gemaakt naar zo'n dorpje... nou dat zou ik niet dagelijks willen doen hoor.

De mensen hebben nu hun dorp op de vlakte gebouwd, wat inmiddels enkel zand/savanne landschap is. Dus dat vergemakkelijkt het leven daar.. een beetje.. Het was er zooo droog, er zijn enkel waterputten. Al is de rivier is nu geheel verdwenen, in het regenseizoen zal het water weer van de rots naar beneden denderen. Gek genoeg wordt er wel veel groente verbouwd (alhoewel.. mn uitjes en dan heel veel, paar tomaatjes, groene aubergines en sla) daarnaast miel – een graansoort! Dit zie je dan ook gelijk overal en er wordt van alles van gemaakt en gebrouwen (juist ja bier ;) Iedereen werkt hier mee om te overleven, kinder'arbeid' is de normaalste zaak van de dag. De (oude) mannen doen echter iets minder, zij bespreken de belangrijke dorpszaken in de togona, een soort hutje waarvan er in ieder dorp een staat. Maar er zijn ook mannen die wel op het land werken... het land bestaat uit aangelegde vierkantjes, met de rotsen als ondergrond. De aarde wordt aangesleept van 'verderop' en er wordt een diepe put gegraven (meter of 8) waaruit men dan emmers (of kalebassen) water haalt. Pfff... c'est pas facile vivre ici... en dan te bedenken dat bij ons alles voorgesneden en wel in de AH ligt.

In alle dorpjes waren verschillende open-air campementen, waar ik wederom onder de zwarte hemel met fonkelende sterren, naar een andere droomwereld overging. Helaas werden deze nachten regelmatig verstoord door of enorme windvlagen gemengd met heerlijk fijn stof waarmee ik dan gezandstraald werd, of door de temperatuurwisselingen gedurende de nacht. Zo heet als het was bij aanvang van de nacht (stenen opgewarmd gedurende de dag.. + 40gr) zo koud werd het s ochtends vroeg (naja ni zo koud als bij jullie natuurlijk ;-) Maar ala... dat nemen we dr maar bij.

Overdag liepen we een paar uur aan een stuk, en gedurende de middag deden we een dutje .. uitgeput van de warmte. Echt té heet gewoon. Een keer heb ik de klim allen met Abdala gedaan naar de biiiijna de top van van de falaise! Echt supercool, ging als een berggeit naar boven. Naja niet zo snel maar wel hup van steen op steen... echt adembenemend mooi. Heb in alle stilte wel een paar keer goed doorgeademd daarboven! Onderweg kwamen we dan vrouwen tegen met grote manden op hun hoofd (marktwaar.. weegt toch gauw kilo of 30) die dezelfde route aflegden! Respect!

De laatste dagen zijn we naar boven geklauterd en daar veder gegaan, schitterende uitzichten en zulke iddylische dorpjes weer.

Merk nu ik dit schrijf dat er iedere keer meer te vertellen is... maar zal me beeetje beperken. Ik heb het nog niet gehad over de mensen, en hun begroetingsrituelen... in t Dogon. Ts vrij simpel, maar enigszins onverstaanbaar... klinkt als 'seyhoo' en betekent ca va... zo gaat de 'gesteldheid' van de hele familie voorbij, binnensmonds en heel snel. Echt een bezichtinging op zich. In vrijwel alle dorpjes is inmiddels een moskee gebouwd, en daarnaast zijn er enkele christelijke kerkjes en dan nog de traditionele animistische dorpen. Ook hierover valt dan weer zoveel te vertellen... ga ik niet doen.. nu.

Nadat ik na 5dagen weer aankwam in ons hotel 'Ya pas de probleme' koste het me ook enige moeite terug te schakelen, zoveel indrukken te verwerken! Maar wat bijzonder.

Justine is ook hier, wat wel weer erg gezellig is. Fijn om de ervaringen te bespreken en leuk samen het 'dorp' in te gaan. (of lui aan het zwembad te liggen!) Ook vandaag weer de hele dag -hot- op pad geweest. Met als missie PINDAKAAS (ben klaar met de la vache qui rit!). Eigenlijk zoek ik hier al naar sinds dag één, maar niet verkrijgbaar in pot zoals onze calvé. Nee hiervor moet je naar de markt, zo een met heeeeel veel vliegen, vlees, nog veel meer vliegen en vis, fruit en sappige tomaatjes (met vlieg!) Ergens is er dan één vrouw die de pindakaas (eigenlijk bedoeld als maaltijd) voor je uit een pan schept en in een zakje doet! En dan is het nog een hele kunst om zonder te smeren je broodje te smeren, maar het smaáákt heerlijk!!

Daarnaast koffie, filters en een plastic trechter gekocht om morgen ouderwets lekker koffie mee te zetten!

Morgen gaan we trouwens naar TIMBOUCTOU!! want tsja daar moet je toch eigenlijk wél geweest zijn, als je dan toch in de buurt bent ni. Maybe 'it's only in the name'... maar ala.

Ga voor de stempel in mn paspoort :D Dag heen met 4-4 en na twee dagen in Timboektoe terug met de pinasse(boot) 3 dagen varen op de Niger, en slapen in tentje aan de waterkant! Wat een leven. Ben zeer benieuwd.... Ook naar de stad zelf natuurlijk, daarover ietwat wisselende verhalen gehoord...

Daarover dus een volgende keer meer.... mét foto's om het beeld wat compleet te maken! Ik ga nu snel mn was van de lijn halen en mn tas inpakken!

Bon nuit, en tot laterzzz

Liefs Astrid

Reacties

Reacties

Zus

Zussie, wat een avonturen weer! Erg leuk om te lezen! Hoop dat doekoe's je ook op de een of andere manier gaan bereiken, heb t idee dat er nu wat hapert in systeem.. Insjallah! Zullen we maar zeggen;). Ga er lekker van genieten!

x Zus

Jacqueline

Ben trots op je lieve meis! Helemaal spannend en geweldig. Geniet! Xxxx

Charlotte

Pffff...jeetje...wat een belevenissen! Goed dat je het opschrijft, want je maakt echt zoveel mee dat je het anders nooooit gaat onthouden!

Ga je met Justine naar Timbouctou? Cool man, echt gaaf! Zou zéker ook gaan alleen al voor die stempel in je paspoort. Reden genoeg!

Mijn smsen komen overigens niet aan, helaas. We zullen het dus met deze berichten moeten doen!

Enjoy weer!!!

Kus.

Josta

Ha!
ook weer een berichtje van mij. Klinkt wederom prrrrima. Hier ook alles OK. Geniet & enjoy

Ingrid

Heee as!! Klinkt heerlijk, zon en warmte!! Hoop dat je bergopwaarts nog je fototoetsel in je tasje mee had.... Kan ik ook nog genieten van prachtige uitzichten. Hier alles goed, minder spannend dan bij jou :)
Kus Ingrid

Gerda Smeitink

Hallo Astrid,

Wat een lef om zo rond te reizen! Ongelofelijk zoveel als jij mee maakt, het duizelt mij gewoon. En wat heerlijk voor je dat je Issiaga hebt ontmoet! Een hele mooie tijd verder en Afrique.

Groeten uit Groningen,
Gerda

Esther Konneman

lieverd
dat klinkt heerlijk allemaal, vooral blijven genieten! Hier regen en kou, niet veel aan dus. Dikke kus Esther

diana

Hallo Astrid,
Weer genoten van je belevenissen wat een andere wereld. Geniet van je reis op de Niger en in Timboektoe ben benieuwd hoe het daar is.
Lieve groetjes Diana

hatta

Je avontuur wordt steeds gewoner, alsof je er al een beetje leeft. Ik begin ook te wennen aan je afwezigheid.
ik vlieg zaterdagnacht over je heen naar zuid-Afrika.
groet
hatta

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!