AstridinAfrika.reismee.nl

Familie in Guinee ;-)

Nog niet zo gek geleden verlieten Issiaga en ik samen met paps en mams het Senegalese. Na een superleuke tijd samen, relaxed en vol nieuwe indrukken en ervaringen vlogen mn ouders weer huiswaarts en wij door naar het andere thuis, nl Guinee. En hier hadden we nog een missie te volbrengen.. de stage! Maar hiervoor nog drie dagen te gaan....

Conakry is echt een mega stad, met te veel auto's en ongeduldige (of creatieve) chauffeurs en een slecht wegdek, met als gevolg soort van continue file. Daarnaast vind het meeste ‘leven' plaats op straat en is het een land waarin iedereen voetbalfanaat is... Wat betekent dat er op de avond dat hét nationaal elftal speelt(Coup d'Afrique) de gehele stad vast staat (of in beweging is - tis maar net hoe je het bekijkt) En zo stonden we dus alsnog na een relaxed uurtje vliegen, direct na verlaten van de luchthaven compleet vast in het verkeer. Vele auto's zoeken een uitweg door de menigte, tot grote ergernis van de ‘eetstandjes langs de kant van de weg, die hun waren onder een laagje stof zagen verdwijnen en dus de weg baricaderen, waarop dan weer een langdurige woordenwisseling ontstaat waar menigeen zich mee bemoeit. Chauffeur en manlief mengen zich in het rumoerige geheel en ik zit ingepakt tussen alle bagage lichtelijk onrustig om me heen kijkend in de lege taxi. Ja hoor, we zijn weer ‘op reis' het avontuur is weer begonnen!

Issiaga's broer woont in hartje stad en had een kamer om de hoek voor ons geregeld. Ideaal! Zo konden we direct na ons ontbijtje in actie om de laatste regeldingen te volbrengen. Ha en daar bleken de drie dagen volledig mee gevuld ;-). Dat wat reeds 3 x voorbesproken is, moet je minstens 4 keer herbevestigen en vervolgens op moment van uitvoering constateren dat er toch iets niet helemaal volgens plan is gegaan. Naja, het hoort er allemaal bij. Gelukkig zijn er altijd ook veel dingen die gewoon vlekkeloos verlopen, of problemen die op prachtige manier oplossingen vinden waarmee alles precies op tijd en goed komt! En zo zal het dus ook gaan.... Lesje om de controledrang een beetje los te laten en me over te geven aan de verassingen die nog komen gaan. (tis eigenlijk geen eens verassing meer ;-)

De reis was fantastisch! En ook zeker weer een feestje om te doen. Met een superleuke, enthousiaste groep van zeven deelnemers en een heeeeleboel artiesten hebben we twee weken ons ondergedompeld in de Afrikaanse cultuur en onze dagen gevuld met dans, muziek, zang en heel veel plezier! We verbleven op het eiland Room voor de kust van de grote stad. Daar hebben alle lessen plaatsgevonden, s middags kon iedereen lekker gestrekt op het strand of met een boekje in de hangmat genieten van het paradijslijke uitzicht. En daarnaast hadden we allerlei leuke uitstapjes in het programma, welke alle onder muzikale begeleiding zijn uitgevoerd ;-) Zoals een boottocht naar het naastgelegen eiland, waar we een lange (intensieve!) wandeling hebben gemaakt door de prachtige natuur en karakteristieke dorpjes. Deze grote inspanning werd beloond met een heerlijke visbbq en een verfrissende duik in zee ;-). In het weekend hebben we een excursie gemaakt naar het binnenland van Guinee. Met een traditionele Sabar(muziek feest) en presentatie van ‘fetisj'(man die glas eet en bladeren in geld kan veranderen?) was onze eerste avond hier een hele belevenis. Volledig uitgeput van alle indrukken vervolgens K.O. op bed, de lessen zouden in de avonduren plaatsvinden en dus hadden wij de tijd ons een uurtje te verslapen ;-) Whoops! In de middag hebben we nog het project bezocht wat onderdeel is van het parc waar we verbleven (MillyMamoudou). Een initiatief waar 120 kinderen, uit kansarme gezinnen, verdeeld over 3 dagdelen, eten en scholing krijgen en op een geweldig gedisciplineerde praktische en leerzame manier. Goed om te zien hoe ontwikkelingswerk hier in praktijk georganiseerd is!

Onze tweede week was volledig gevuld met lessen en ander muzikaal vermaak en Issiaga's moeder is gezellig een weekje bij ons gekomen op het eiland. Zowel voor haar als voor ons erg bijzonder en fijn. Ze heeft haar ogen uitgekeken zo naar de fote's die in hun strakke zwembroek de zee in gingen ;-) (schamen hun ouders zich daar niet voor?) Maar bovenal heeft ze genoten van het zien van Issiaga en alles wat en wie hij is en bereikt heeft. Prachtig! Zo'n trotse moeder (en terecht!) Het was en kadootje om deze twee werelden even samen te kunnen voegen, werkelijk heel mooi.

De groep is vorige week zaterdag weer naar Nederland teruggereisd. Met trots kunnen we terugkijken op een zeer succesvolle en geslaagde stage, met tevreden, enthousiaste en superleuke deelnemers. Het was echt weer een feestje! Ons feestje J Wontanara

Na hen op de luchthaven te hebben afgeleverd, zijn we zelf linea recta doorgereisd naar ons rustoord Dubreka! Tijd om alle verantwoordelijkheden even naast ons neer te leggen en volledig te relaxen. (uitgangspunt!) Vrienden van ons hebben hier een superhuis! En wij hebben het geluk daar nu te verblijven. Karim is er zelf ook (zn vrouw is momenteel in Italie, en ook zwanger! Leuk) en we vermaken ons uitstekend. De mannen zorgen voor mij en het eten en Assie ligt gestrekt in de hangmat! Wat een weelde... haha! Nee hoor het is ook niet zo dat ik alleen uitgeteld lig te zijn, maar de max is wel een beetje bereikt. Overdag is het HOT (itt gruwelijk koud zoals bij jullie!) en madame is mooooeeee. Nu is het moment daar aan toe te geven en even bij te komen. Verders gaat alles met mn zwangere buik helemaal prima! Heb echt een hele mooie bolle buik en meer dan geregeld verschijnt daar een hobbeltje in, haha. De baby is erg actief en daarmee is moeders wat meer in rust, zo blijven we samen in evenwicht ;-). Alles gaat goed, fijn om deze tijd samen door te kunnen maken.

Maar natuurlijk zitten we toch ook niet helemaal stil hier. Afgelopen vrijdag hebben we Issiaga's verjaardag gevierd! Met creatie Assie gateau in de morgen én met PIZZA 's avonds bij het vuur!! Hahaaa jaaa, das het voordeel van zijn bij een ‘italiaanse' en naast de bakker(=oven) wonen! Smullen J!! Karim had ook nog dikke cake gecreëerd, en dus konden we weer, á la marriage aan het snijden en verdelen onder de vele toeschouwer(tje)s. Uiteraard mocht ook de ambiance niet ontbreken en waren er vele artiesten om ons muzikaal te vermaken. Issiaga's 32'ieme anniversaire est tres bien passé.

Verder hebben we nog wat rondgetourd en gewandeld op zoek naar water en een mooi stuk grond om een stulpje te bouwen voor de toekomst. Dat gaat dan natuurlijk niet zo als met een makelaar, met overzichtje aan mogelijkheden. Nee hier gaat alles net even anders. We hebben in stadje gekeken, maar daar zijn alle parcels al kaal gehakt en bouwen er teveel buren. Wij geven toch duidelijk de voorkeur aan ‘te midden van het groen, aan het water en in de omgeving van de familie'. Dus na wat informatie inwinning in omgeving van het dorp afgereisd naar Koba. Aangekomen bij onze anderhalve hectare, bleek deze toch iets kleiner uit te vallen... Gezichtsbedrog of onwiskundigheid? Meetlint erbij. Maar ook dan is het wel zo belangrijk om even mee te kijken; De 33 meter die men telde per keer, vond ik toch wat aan de kleine kant.. (wiskunde was niet mn sterkste vak maar toch) het bleken er slechts 10 te zijn. En daarmee kwamen we in totaal op kwart hectare ipv anderhalf. Tsja maar de grond eigenaar wou nog altijd de prijs voor een paradijs, dus de koop is niet gesloten. Zoals altijd is het beter eeeeven geduld te hebben, op je gemakje rond te kijken en dan je slag te slaan. Inmiddels al meerdere mogelijkheden' zich aangeboden en dus wachten wij op ons stukje droomland. To be continued....

Tot slot; bedenk als je thuis zonder nadenken het licht aan doet... dat we hier ws in het donker zitten! Dat wil zeggen we hebben gemiddeld 8 uur stroom per dag, alleen is altijd de vraag wanneer het komt. Soms hoor je een gejuich op straat en dan weet je dat hét er weer is. Maar meestal werkt het snachts! Zo rond middernacht gaat dan de ventilator aan én het licht (wat dan voor de nacht weer wat minder gewenst is). Maar ala dan kun je wel gelijk je even van je bed lichten om de opladers in het stopcontact te drukken en te profiteren van de waterkoker! Om je thermos mee te vullen voor nescafetje van de volgende morgen! Maar we klagen niet, de luxe van zo nu en dan licht, laat je het licht ook wel zien ;-) Ach en in het donker met kaarslicht, blijft toch ook wel zo gezellig!

Naja, het einde van mn Afrikaanse leventje was bijna aangekomen. Zij het niet dat Assie net even te laat de datum van haar terugvlucht wilde doorgeven... en dat er als schrikreactie op de kou, blijkbaar vele Hollanders nu liggen bruin te bakken op het Gambiaanse strand en alle vluchten vol zijn tot de 7e maart. Dus nu heb ik hier nog twee weekjes extra! Op zich geen straf hoor, maar we hebben wel het nodige te ondernemen... Ik ben me nu geestelijk aan het voorbereiden op dé rit naar Dakar... waar we ‘fingers crossed' het visum voor Issiaga gaan halen! Insjallah' zal hij dan eind april weer aan mn zijde zijn. Nu eerst nog twee weekjes samen J

Tot zover... Assie, Issie en notre petit en Guinee.

A bientôt!

Jacqueline

Prachtig om te lezen! Helemaal ingeburgerd 'en Guinee'! Ben trots op jullie met de succesreis!! Geniet fijn saampies xxxx

Charlotte

Hej!

Fijn dat de reis zo goed verlopen is! Had ook niet anders verwacht... ;-) En nu genieten van je welverdiende rust.

Hahaha, het is ook altijd wat met jou! Je terugvlucht vol! Nou ja, ook wel relaxed nog twee weekjes extra.

En wat een plannen alweer! Een stuk land kopen? En die boerderij in Drenthe dan? :-)

Nou, als ik hier het licht aan doe, zal ik aan je denken hoor! Als wij tenminste wel stroom hebben, haha!

Bedankt voor de post! Cool! Goed aangekomen dus.

Geniet nog even en vast een goede reis terug!

Liefs,

Charlotte

Suus

Hey lievie,
Fijn om e lezen wat jullie de afgelopen tijd hebben beleefd. Keek echt uit naar het volgende bericht. Hebben jullie mijn smsjes ontvangen?
Echt heel tof om te lezen hoe jullie guinee reis en bezoek aan guinee is geweest en zo te horen is de kleine ook volop aanwezig is. Ik hoor net pas je voicemail...Heel gek maar kan mijn voicemail niet afluisteren in het buitenland. Na vele pogingen en geregel heb ik het opgegeven. Jeejtje nu missen we elkaar net in NL. aiaiai. Ik ben net in Nl aangekomen, heel leuk en ergens overweldigend. denk vaak aan jullie! liefs

Alina

Hoi,
Leuk om even weer op de hoogte te zijn van al je belevenissen!
Kun je nog op mijn mail reageren?

Liefs Alina

esther konneman

wat een andere wereld en wat een belevenissen. Dus het plan is wel om daar te gaan wonen? :-(
Hopelijk prikken we een datum dat ik in Groningen ben, zodat ik je kan zien. Mocht niemand kunnen zou ik je nog graag zien de 31e maart. Liefs Esther

jellie

Hey lieve Astrid, man en kleine lievie,
Wat een mooie belevenis beschrijf je! Volgens mij moet je een boek uitgeven van je reisverhalen. Zo super voor je dat je mama word, de kleine heeft geluk met jullie!
Ik zou graag willen weten wanneer je in Groningen bent en zou je dan graag willen zien, wil je me dat laten weten?
Ik heb me tot nu toe steeds verwonderd over je verhalen en je footos, dank daarvoor.
geniet van je zwanger zijn lieverd en hopelijk tot gauw,

Veel liefs, Jellie

Miriam

hoi astrid,

wat gaan de witte bruidsweken snel voorbij! Meteen weer werk aan de winkel, maar wel heel leuk werk.
Ik vind het heel stoer van jullie beiden dat jullie nog zo actief zijn met een baby op komst. Kan de baby ook al vast wennen aan jullie opzwepende ritme! Jammer dat je niet naar Nederland komt (voorlopig) maar het is hier ook nog geen lente. Geniet nog maar lekker in Afrika en relax. Ik hoop je snel weer te ontmoeten met je echtgenoot.

groetjes miriam

Janny

Ben blij dat het allemaal zo goed is verlopen in Guinnee,nu nog Issi'sreis naar Dakar om z'n visum te verkrijgen[ik zal aan hem denken!] en dan vind ik het toch wel erg fijn als je weer hier bent op 7 maart., net na Han's verjaardag.
Veel liefs Janny