AstridinAfrika.reismee.nl

dimanche a Bamako !!!

Bonjour tout le monde..

Live vanuit Bamako, Mali! Jaja heb de smaak vant schrijven -en lezen ;p - te pakken!

Zondagmorgen zijn we in alle vroegte met de trein vanuit Kayes vertrokken, en jawel stipt om 7.15 ging hij rijden! Niemand kon ons echter met enige zekerheid vertellen hoe lang we erover zouden doen... antwoord a) 20uur, b) 13u midi c) meest verassende .. 04.00uur in de nacht ??? hmm uiteindelijk kwamn we keurig om 21uur aan, en hadden we 600 kilometer per trein afgelegd.Had niet echt een voorstelling van de trein, echter een trein'afrika'ervaring in Zimbabwe.. maar dit was een aardig luxe trein, gewoon gewoon voor ons eigenlijk. Maaar met groote ramen, die je helemaal open kon schuiven en bij iedere stoel een enorme ventilator... welke het alleen niet deden.

Mooi om de omgeving te zien veranderen gedurende de reis, van vlak naar berg landschap, van droog naar groen, prachtige wateren en enorme rivieren waar je dan zo van bovenaf de uitgstalde kleding ziet en de mensen badderen. Bij iedere stop, kwam het hele dorp uit langs de trein lopen om hun spullen te verkopen.. fruit, brood, vis, alles. Mn 'kopje' nescafe kreeg ik in een plastic zakje... wat ik dan weer uit een doorgesneden flesje kon opdrinken ;p tsja... dat noem ik nog eens handig!

Op een gegeven moment kwamen we in een dorpje waar de mensen supercoole houten krukjes verkochten! Uhm,.. echt té leuk om aan ons voorbij te laten gaan... en voor 300 CFA hoef je daar ook helemaal niet over na te denken, das omgerekend 45cnt! Misschien hadden we wel even iiiiets langer moeten stil staan bij de omvang en het gewicht van dit mooie krukje... maaa schijnt dat als droog is.. lichter wordt! Hihi, zal moeten leren m op mn hoofd te dragen denkk ;p

Vanaf Kita werden we gewaarschuwd voor mensen die vliegensvlug door de trein schieten en je spullen meegappen (knap werk, toubabtassen zijn loodzwaar!) ma advies was om de tassen voor ons neer te zetten.. weg beenruimte dus en nog maar ??8uur?? te gaan. Uiteindelijk is er geen snelle jongen geweest ie het gewaagd heeft, slim anders hadden we onze krukjes, de papaya (grooot) en natuurlijk onze mannen ingezet :D Om 21uur s avonds aangkomen in Bamako, ook hier p hoede voor pickpockets and bagsnatchers waar reisgeidsen voor waarschuwen... ma niemand ;p

Bamako; leuk stad, boulangerie om de hoek voor daily zoete broodjes, en vooral heeel veel shopjes... met autobanden, motorolie, potten pannen, marktkraampjes met fruit, groente, ingedroogde maar heerlijke dadels ;) Kruiwagens (ja echt!) vol slippers, onvoorstelbaar veel scooters, auto,s stof, stof en nog eens stof gemixt metuitlaatgassenen ... natuurlijk een centre artisanal :)) the place to be voor souvenirs! Aangezien het moment er aangaat komen dat mijn trouwe oranje flipflops het gaan begeven - zijn al 3 keer gelijmd, genaaid en zool is zo goed als weg... - heb ik nieuwe gekocht! Errug Assie - felroze!- en kost net nix, heb me dus al late verleiden tot 2e paar.... Verder mn rondgekeken en mn veel gebabbeld, want er zijn veel mensen die je willen helpen kijken. Langs de wanden hangen er allerlei dode dieren, krokodillen, slangen en met trots werd een gestroopte panter geshowd. Erg pijnlijk... en dan te bedenken dat ik Kenia nog oog in oog met een stond... zoo bijzonder mooi dier, daar kreeg ik kippenvel hier meer rolberoerte. Even later ook nog een prachtig ivoren beeldje.. kon alleen maar uitbrengen 'dat ik dat liever op de olifant zie'! Sprakeloos, zo triest, maja...

Daarnaast heeft Bamako... heel veel grote banken, intrnationaal en met alle logo's visa mastercard etc..maaar is er geeeen één die mij geld wil geven!!! aaargh, gisteren de halve stad doorkruist, 7 verschillende banken geweest 'merci beaucoup en au revoir' en kreeg mn pas weer terug zonder rooie cent. Vandaag opnieuw op missie gegaan, nu met creditcard (VISA) ... slotconclusie (anders wordt zo'n lang verhaal) één bank, kleine bedragen per keer en dus per transactie 10 euro betalen!! aaaagh... balen, maja heb iig weer wat op zak, insjallah dat in vlgd stad wel wil (not! Ma zoek dan daar wel weer oplossing!)

Heb Visum voor Burkina vandaag opgehaald, dus das allemaal geregeld. Nu nog even de uitzoeken vanwaar de festivalbus vertrekt morgenvroeg! Ben weer benieuwd naar het festival, 5 dagen muziek, cultuur en dans .. heb al wat nieuwsflitsen op de televisie gezien, ziet er veel belovend uit! to be continued...

ps televisies zie je hier overal, zo ook hier in cybercafe, als als je rustig ontbijtje doet wordt je vergezegd door lawaaibak naast je, of gewoon gestapeld buiten in het zand, klaar voor de verkoop (staat me toch iets van bij dat stof en tv niet samen gaan... ) anyway overal.. ent blijft een interessant apparaat!

Bon nuit et legui legui

Liefs As

nathalie

haha, geweldige verhalen heb je, hoe kan dat ook anders!
jaja, die treinreis in Zimbabwe.. is het eten hier wel beter in de trein .. ;)

enjoy!!!!

Theo

Heey schrijflustig typje!!

Mooi hoor om al die verhalen te lezen. Ben jaloers, en al helemaal omdat jij daar mooi weer hebt en wij hier op dit moment in koude natte vieze sneeuwsmurrie moeten rondlopen..

Fijn dat je er zo van geniet! Veel plezier bij het festival!

Groetjes uit Grunn, Theo

hatta

toch ook fijn dat je zo schaamteloos geniet! (mopper, mopper)

elzelien

he geweldige verhalen!!!! en wat een super foto's zou ook nog wel even er van genieten als ik jou was. de kleinste ontdekkingen zijn vaak het mooist of het meest memorabel..... sta met al je zintuigen open en je zal een heleboel rijker worden.

als je nog zo'n reisje plant wil ik wel mee!

groetjes elz

Charlotte

Ja ja...geef die Afrikaanse banken maar de schuld! Als ik het zo lees dan sta je gewoon ontzettend ROOD na al die souvenirs die je nu al gekocht hebt en is er geen enkele bank die jou nog geld geeft! Ter bescherming van jezelf, moet je misschien maar denken...;-)

Oh leuk joh! Ben benieuwd naar hoe ze eruit zien!

Enjoy en lekker dansen straks!

XCX

Joasti

Ha Assie!
Have fun @ the festival!
Hier is het ook bijna weer weekend, heeeeeeeerlijk, echt zin in! Hoe ziet de rest van je/jullie reisschema eruit? Wanneer staat Burkina Faso op de agenda? veel plezier en ook greetz van Roy
X

Miriam

Heeeeerlijk zo'n treinreis. Hebje een beetje kunnen genieten van het uitzicht in de trein? Wel jammer dat ht zo'n geklungel is van overstappen enz. Maar dat hoort natuurlijk bij het grote avontuur. ALs het allemaal makkelijk gaat dan is het geen avontuur meer!
Waar haal je toch de energie vandaan om na inspannende reizen nog zulke mooie verhalen voor ons op te schrijven :D respect!
groetjes miriam

Zus

Hey zussie, gister en vandaag maar eens belpoging ondernomen:) Maar helaas zonder resultaat:'(. Zit je nog in het Malise of de grens alweer gepasseerd? Have fun! x Zus

Aminata-Jacqueline

Hai lieve lieve As & Issiaga!!!!!!
Oooooooooo wat goed, wat leuk en wat fijn om alles helemaal te kunnen lezen! Ik heb al je verhaaltjes gelezen en dat valt best mee met die lengte :) Met al die belevenissen kun je ze honderd keer langer maken :) Wat fijn om te lezen allemaal!
Ik ben inmiddels weer bijna twee weekjes thuis.... Mijn laatste daagjes waren echt helemaal fijn, nog een dagje uitstapje gemaakt met de jallajalla, op bezoek geweest bij dezelfde Marabou als jij, dit keer voor Zacharia, een fantastisch optreden gezien in Abene waar ook de circusmensen in vuur en vlam aan meededen en sieraden gemaakt op het strand. Op mijn laatste avond een compleet verzorgd vega-mafe-diner bij de Dunia-heren thuis. Na het eten plantten ze me bij het kampvuur en hebben ze een fantastisch geweldig privé optreden voor mij gegeven. Toch even slikken bij dat echte afscheid. Ooooo jammer jammer jammer.......
Maarrrrr het weerzien met Alias was helemaal fijn: hij rook Afrika door mij ;) Helaas voelde mijn eerste werkdagje weer alsof ik niet weg was geweest :( Maar wat hebben we het fantastisch gehad!! Ik ben echt heel trots op je dat je dat allemaal hebt geregeld!
Nu wacht ik met smacht op de verhalen van het festival! Hebben jullie het fijn?
Doe je heel veel groetjes aan Issiaga??
Xx liefs en heel veel goeds,
sista aminata jacqueline ;)