AstridinAfrika.reismee.nl

Retraite a Abene ...

Goeiemorgen allemaal!

Want dat is het vandaag… een hele goede morgen! Issiaga heeft vanmorgen z’n visum in ontvangst genomen J En dat betekent dat hij vanaf eind april 3 maanden in Nederland mag zijn! Het is toch altijd weer een hele opluchting als het rond is, vooraf vele papieren invullen en documenten legaliseren, alles tig keer kopiëren, afreizen naar Dakar, gesprek op ambassade…. En dan afwachten… aaagh nou en die laatste momenten zijn toch even superrrrspannend! Maar zoals verwacht net als vorig jaar – na 2 dagen! – alles geregeld. Oef.. En Ontspannnnmaaar weer ;-)

Reizen is toch altijd behoorlijk intensief en vermoeiend, en hier met de hobbels en bobbels in de weg en de beperkte ruimte in de auto niet altijd oppercomfortabel. Dat in combinatie met de hitte en lengte van de af te leggen route naar Dakar, leek het Issiaga toch verstandiger dat ik relaxed in Abene bleef en dat hij alleen naar Dakar zou… Uhmmm. Was niet direct d’accord, maar uiteindelijk toch naar de beste bedoelingen van mn mannetje geluisterd.

Ik verblijf momenteel in op Kossey direct aan zee (waar we ook ons trouwfeest hadden!) en doe het grootste deel van de dag helemaal niets! Heerlijk. Lekker uitslapen, bijkomen van alles, uitwaaien op het strand, beetje bijkleuren tussendoor (laatste poging ;), inhaalslag boeken lezen, verse fruitsapjes drinken en languit in de hangmat. Dat is het wel zo’n beetje! De rest van de tijd doe ik nog minder… beetje me laten hypnotiseren door de golven van de zee, zonnestralen opvangen, de wind door mn hoofd laten waaien en volledig op de aarde liggen! Luisteren naar de vogels en de krabbeltjes bestuderend die continu paniekerig zijwaarts hun hol in duiken. Naja zo ongeveer J De dagen zijn wel lang zo… zonder Iss, stil aan tafel… dus zo nu en dan grabbel ik mn energie tesamen en onderneem de wandeling naar het dorp om daar wat mensen te ontmoeten en hapje te eten, en dan gauw weer naar huis de stilte in. Vind dat het prettigst op het moment!

Het blijft leuk, iedere dag als ik naar zee loop… passeer ik ‘herinneringen’ aan onze bruiloft! En dan geniet ik nog een keertje na. Aangekomen op het strand zoek ik een mooi stil plekje en strijk neer, zo’n moment waar je dan lekker naar uit kan kijken, rust en strand! En zo ook de eerste ochtend dat ik me naar het strand begaf, niemand te zien. Dus toen ik me volledig geinstalleerd had en rustig aan het aankomen was, werkelijk het is me altijd een raadsel waar ze vandaan komen… binnen een minuut! Een Gambiaan achter me! Aagh… neeee ze zijn er toch! Dacht het seizoen is wel een beetje voorbij de jacht op toubabs zal wel gesloten zijn…, maar nee hoor. How are you? What’syour name? En ga zo maar door met de vaste riedel. Nou kan ik vrij duidelijk zijn, na drie zinnen sociaal te zijn geweest en met ‘respect’ gezegd te hebben niet in te zijn voor gezelschap. Ik denk dat ze het dagelijks horen, maar toch werd zn ego gekrenkt en liep die wat te foeteren en te blazen. Naja als je het maar begrepen hebt. Na deze jongeman gelukkig genoeg geen visite meer gehad! Naja gister iemand die enthousiast op me afkwam… en vlakbij tot inkeer kwam ‘ha tu est la femme d’Issiaga, pardon. J’aipense tu est un etranger!’ Haha das toch lief, hij verontschuldigd zich om dat hij dacht dat ik een buitenlander was! Voel me aardig ingeburgerd hier (en dat zonder cursus!) Naja en zo kun je dus toch het een en ander beleven tijdens het niets doen.

Alleen zijn betekent ook zelf spinnen vakkundig verwijderen. Gekgenoeg zijn er meerdere grote jongens die de voorkeur geven zich aan de binnenkant van mn klamboe te begeven. Issiaga had als één ‘spinvriendelijk’ verwijderd, maja als ie dan iedere nacht terugkomt is het toch tijd voor hardere maatregelen. Maar dit was toch wel een uitdaging, dus ik in het donker de aanval ingezet. Spin in het nauw gedreven, waakzaam dat het beest me niet zal bespringen, maar finally heeft handdoek overwonnen! En kon ik rustig slapen. Blijft voor mij echter nog wel het raadsel, hoe ik iedere ochtend aan die nieuwe muggenbulten kom? Zullen die dan toch ín de klamboe zweven, zonder dat ik ze kan zien (en de spin wel?) of zullen die hun aanval schoon zien als ik ’s nachts mijn veilige bedje verlaat om naar toilet te gaan, wat ik toch doorgaans zo 7 a 8 x per nacht doe! Mysterie van de nacht!

En dan nu, vanmorgen met motor naar Kafountine, met 30 km per uur! Geweldig. Grappig toch hoe ik vroeger niets liever dan vol gas ging, en nu … doyedoye, dankadanka… haha. Naja vorige week nog dodelijk ongeluk hier met een motorrijder (hetzij in de nacht en icm alcohol), ma toch wel even weer extra alert! De internetverbinding is hier beter, (maar helaas viel de stroom uit vOOr het plaatsen van mn verhaal en de rest wat ik voornemens was te doen, dusss op de moto terug naar Abene en met veel geduld de verbinding aanslingeren en het nog eens proberen. Zie hier het is .. gelukt!)

Morgenavond komt Issiaga terug, na 16 uur op de boot gezeten te hebben en 3 uurtjes in de auto… en dan heb we nog tot woensdag samen hier. Woensdagavond land ik dan weer op Schiphol en zit het avontuur erop. Kan het volgende gelijk beginnen / verdergaan. Ik kijk er gekgenoeg ook wel naar uit om naar huis te gaan’ het is tijd en het is goed zo. Tijd om lekker even bij paps en mams bij te komen en daarna in Grunn de babykamer klaar te maken (een begrip wat hier uiteraard niet bestaat!) Ik vind het heel fijn dat alles zo goed is gegaan en dat ik zonder ziekte of andere enge ellende, heerlijk dik drie maanden van alles en iedereen heb mogen genieten hier. Ik voel me een dankbaar mens.

Jullie ook bedankt voor alle reacties op m’n reisverslagen! Ik heb er weer van genoten ze te schrijven en vond iedere keer weer heerlijk jullie reacties vol medeleven te lezen! Ja eerlijk, vaak met een lach en soms ook met een traan. Zullen de hormonen wel zijn, toch?

Veel liefs et grande bisou, hoop jullie allen weer te zien en HollandeJ

Astrid

Reacties

Reacties

Diana

Gefeliciteerd met het visum van Issiaga, net wat je schrijft het blijft toch altijd weer spannends deze landen weet je het maar nooit en voor jou ook makkelijker om terug te komen wetende dat ISS je weer nakomt.
En wel weer lekker in Nederland geen vreemde beestjes in je bed ook wel weer relaxed.
Ook wel fijn je weer te zien binnenkort en je buik weer te bewonderen. heb wel genoten van je mooie verhalen vind dat je een erg mooie en inspirerende verteltrant hebt er zit volgens mij ook wel een schrijfster in je

Genietvnog even van jullie samen zijn en toeziend op Hollandse bodem

Groetjes aan ISS

Lieve groetjes Diana

hatta

Moeilijk om je van zo'n verhaal echt te kunnen volgen. het spat er nog steeds vanaf dus je levenslust is goed in tact en dat heeft zo'n kleintje natuurlijk nodig als tie in onze wereld zijn/haar weg zal leren vinden. Heb je Issiaga ondertussen Nederlands geleerd?, zal die nodig hebben als hij hier zijn weg wil leren vinden. Hoe verknocht ben je ondertussen aan je spinnen? Kom je ooit nog aan in Nederland?, nog even en je/jullie bent/zijn zelf mamma en pappa. Benieuwd je weer te zien.

Jacqueline

Tijd voor TAART! Hoera!!!!!! Iss is weer bijna in het land!! Dat betekent weer veeeeeeeel Nederlandse knuffels en feestmomentjes. Wij staan klaar hier in Utrecht :) welkom welkom welkom.
Heerlijk te lezen hoe je je rust vindt. En zo ook alle belevenissen weer een plekje geeft.
Veeeeeeeeel kusjes voor jullie allebei van ons allebei!

Charlotte

Salut etranger!!!

Oooh het eind is in zicht! Lekker weer naar NL, ook fijn hoor. En heerlijk dat Issiaga ook weer snel komt! Fijn dat je het vliegtuig instapt wetende dat alles geregeld is. En dan inderdaad aan de slag met de babykamer!

Geniet nog even van de laatste paar dagen en alvast een heel goede vlucht terug gewenst!!!

Liefs,

Charlotte

miriam

hoi astrid,

welkom terug in holland!!
lijkt me heel leuk om jullie samen te ontmoeten. waar verblijven jullie op het moment. in Dwingeloo of hier in groningen in je flatje?
ik hoor het nog, groetjes miriam

Jellie

Dag lieverd, wat fijn dat je in Nederland bent of snel komt! En heel fijn dat het visum van je man gelukt is!
Ik zoek je heel snel op en hoop je dan met je dikke buik te kunnen bewonderen!
Ik heb zo genoten van je verhalen, dank daarvoor.
Op dit moment is mijn dochter met haar vriend net geland in Zuid Afrika voor een vakantie van drie weken!

Veel liefs, Jellie xx

Dajan

Heer

Ook nog getrouwd wat gaaf... Alles is goed gekomen wat leuk...
Ik zie je nog op de berg staan ha ha en nu een
Man bijna een kind wie had dat gedacht....
Geniet weer In Nederland straks met z n drieën en heel veel geluk xxx dajan en ook van Jan natuurlijk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!